کردستان - سه تن از نمایندگان کورد مجلس ایران خواهان پاسخگویی وزیر دادگستری در مورد اعدام احسان فتاحیان شدند
سه تن از نمایندگان کورد مجلس ایران با نگارش نامهای به وزیر دادگستری این کشور خواهان توضیحات شفاف وی در بارهی حکم اعدام "احسان فتاحیان"، از فعالین سیاسی کورد شدند.
"اقبال محمدی"، نمایندهی شهرستان مریوان در گفتگو با پایگاه خبری پارلماننیوز، بیان داشت: "به همراه دو تن دیگر از نمایندگان کورد مجلس طی نامهای از وزیر دادگستری ایران درخواست نمودهایم که در بارهی حکم اعدام احسان فتاحیان توضیحات شفاف را ارائه دهد."
وی ادامه داد، در نامهای که به همراه "امین شعبانی"، نمایندهی سنندج و "جلال محمودزاده"، نمایندهی مهاباد به وزیر دادگستری نگاشتهاند، خواهان پاسخ شفاف و صریح در بارهی شایعات شدند.
نمایندهی مریوان در مجلس ایران افزود: "متاسفانه تاکنون وکیل و بستگان احسان فتاحیان با هیچ کدام از نمایندگان تماس نگرفتهاند، اما شایعاتی منتشر شده که ما را موظف به پیگیری کرد."
این نمایندهی کورد با بیان اینکه پاسخ شفاف مسئولان قضایی به رفع شایعات کمک میکند، گفت: "اگر شایعهی افزایش مجازات احسان فتاحیان از ده سال اولیه به حکم اعدام درست باشد، خلاف قانون عمل شده است، زیرا در دادگاه تجدید نظر حکم قابل تشدید نیست."
اقبال محمدی تاکید کرد: "ما خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی در این خصوص برای رفع ابهام از اذهان افکارعمومی هستیم."
احسان فتاحیان سال گذشته در شهرستان کامیاران استان کوردستان ایران دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور در شعبهی اول دادگاه انقلاب سنندج به تحمل 10 سال حبس در تبعید در شهرستان رامهرمز محکوم شد، اما دادستان عمومی و انقلاب کامیاران و وکیل وی درخواست نمودند در این حکم تجدید نظر صورت پذیرد.
دادگاه تجدید نظر با تشدید مجازات حبس در تبعید به مجازات اعدام ، تقاضای تجدیدنظرخواهی وکیل وی را مردود اعلام نمود.
سازمان عفو بین الملل به همراه برخی دیگر از جریانها و سازمانهای مدافع حقوق بشر که پیشتر از مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران درخواست نموده بودند، در حکم اعدام احسان فتاحیان تجدید نظر کنند، اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی-مدنی کورد در ایران را به شد محکوم نمودند.
عفو بینالملل هفته گذشته با انتشار اطلاعیهای، ضمن محکوم کردن اعدام فتاحیان از سوی مقامهای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دستکم ۱۰ مرد و یک زن کورد دیگر نیز به اتهامهای مشابه در معرض اعدام هستند.
زینب جلالیان، رمضان احمد، فرهاد چالش، رستم ارکیا، فصیح یاسمنی، رشید آخ کندی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، حسین خزری و فرزاد کمانگر، زندانیان کوردی هستند که امکان اعدام آنها نیز وجود دارد.
"شیرکو معارفی" و "حبیبالله لطیفی"، دو فعال سیاسی کوردستانی هستند که رسانهها از احتمال اعدام قریبالوقوع آنها خبر دادهاند
سه تن از نمایندگان کورد مجلس ایران با نگارش نامهای به وزیر دادگستری این کشور خواهان توضیحات شفاف وی در بارهی حکم اعدام "احسان فتاحیان"، از فعالین سیاسی کورد شدند.
"اقبال محمدی"، نمایندهی شهرستان مریوان در گفتگو با پایگاه خبری پارلماننیوز، بیان داشت: "به همراه دو تن دیگر از نمایندگان کورد مجلس طی نامهای از وزیر دادگستری ایران درخواست نمودهایم که در بارهی حکم اعدام احسان فتاحیان توضیحات شفاف را ارائه دهد."
وی ادامه داد، در نامهای که به همراه "امین شعبانی"، نمایندهی سنندج و "جلال محمودزاده"، نمایندهی مهاباد به وزیر دادگستری نگاشتهاند، خواهان پاسخ شفاف و صریح در بارهی شایعات شدند.
نمایندهی مریوان در مجلس ایران افزود: "متاسفانه تاکنون وکیل و بستگان احسان فتاحیان با هیچ کدام از نمایندگان تماس نگرفتهاند، اما شایعاتی منتشر شده که ما را موظف به پیگیری کرد."
این نمایندهی کورد با بیان اینکه پاسخ شفاف مسئولان قضایی به رفع شایعات کمک میکند، گفت: "اگر شایعهی افزایش مجازات احسان فتاحیان از ده سال اولیه به حکم اعدام درست باشد، خلاف قانون عمل شده است، زیرا در دادگاه تجدید نظر حکم قابل تشدید نیست."
اقبال محمدی تاکید کرد: "ما خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی در این خصوص برای رفع ابهام از اذهان افکارعمومی هستیم."
احسان فتاحیان سال گذشته در شهرستان کامیاران استان کوردستان ایران دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور در شعبهی اول دادگاه انقلاب سنندج به تحمل 10 سال حبس در تبعید در شهرستان رامهرمز محکوم شد، اما دادستان عمومی و انقلاب کامیاران و وکیل وی درخواست نمودند در این حکم تجدید نظر صورت پذیرد.
دادگاه تجدید نظر با تشدید مجازات حبس در تبعید به مجازات اعدام ، تقاضای تجدیدنظرخواهی وکیل وی را مردود اعلام نمود.
سازمان عفو بین الملل به همراه برخی دیگر از جریانها و سازمانهای مدافع حقوق بشر که پیشتر از مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران درخواست نموده بودند، در حکم اعدام احسان فتاحیان تجدید نظر کنند، اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی-مدنی کورد در ایران را به شد محکوم نمودند.
عفو بینالملل هفته گذشته با انتشار اطلاعیهای، ضمن محکوم کردن اعدام فتاحیان از سوی مقامهای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دستکم ۱۰ مرد و یک زن کورد دیگر نیز به اتهامهای مشابه در معرض اعدام هستند.
زینب جلالیان، رمضان احمد، فرهاد چالش، رستم ارکیا، فصیح یاسمنی، رشید آخ کندی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، حسین خزری و فرزاد کمانگر، زندانیان کوردی هستند که امکان اعدام آنها نیز وجود دارد.
"شیرکو معارفی" و "حبیبالله لطیفی"، دو فعال سیاسی کوردستانی هستند که رسانهها از احتمال اعدام قریبالوقوع آنها خبر دادهاند
---------------------------------------------------------------
موضوع اطلاعیه
در باره دروغپردازیهای خبرگزاری فارس که من را به یاد نفت مجانی آب و برق مجانی اتوبوسهای مجانی به این مقدار دلخوش نباشید می آندازد و باز من را به یاد دروغهای احمدینژاد می آندازد که میگفت کشور ایران آزادترین کشور دنیا میباشد.
البته احمدینژاد درست میگوید آزادترین کشوری میباشد برای شکنجه سنگسار تجاوز فقر فلاکت کشت و کشتارو این باید اینطوری ترجمه کرد که آزادی برای شکنجه گران برای تجاوز گران برای اعدام برای فقر و فلاکت بله.
حرفهای خمینی هم مردم بد فهمیدند او منظورش این بود در کشور شلاق زدن اعدام شکنجه تجاوز فقر فلاکت را مجانی میکرد نه او بر اساس تفاسیر حرف میزند یعنی اگر یک آخوند آمد گفت آب بدان او منظورش آب نیست منظورش خون است چرا چون آنها بر اساس تفاسیر حرف میزنند تفاسیر هم بر اساس دروغ تهیه میشود دروغ هم آخوند تولید میکند.
خمینی بجای مجانی کردن آب و نفت خونریزی و کشتار شلاق زدن سنگسار را مجانی کرد.
دیروز در فیسبوک یکی از دوستان گفت بیا اینجا بدان خبرگزاری فارس دست به چه تحلیلی زده است در باره به شهادت رساندن احسان فتاحیان.
خوب من هم رفتم دیدم که نوشته است احسانفتاحیان باعث کشته شدن چندین نفر بیگناه کرد شده است البته این خبرگزاری این دروغها از امامش یاد گرفته است خیلی از اهالی کامیران از دستگیری احسانفتاحیان باخبر هستند که احسان در زمانی دستگیر کردند نه اسلحه داشت و نه با نیروهای رژیم درگیری داشت بلکه هنگامیکه احسان عزیز را دستگیر نمودند او یک مقاله و یک دستگاه موبایل بیشتر همراه نداشت مقاله اسمش این بود که فدرالیزم بهترین راه چاره برای ایران آینده
و یک دستگاه موبایل نوکیا و کارتشناسائی و مقداری پول هیچ چیز دیگری همراه نداشته است و من مطمئن هستم احسان انسانی بود هرگز دوست نداشت یک مورچه را کشته بشود اگر یک حیوان کشته میشد برایش گریه میکرد حالا این انسان پاک و شریف هم قاتل شد به قول قاتلین و جناینکاران حاکم بر مردم ایران.
هنگامیکه احسان را دستگیر کردند تازه از خانه آمده بود بیرون با دو نفر از دوستانش نشسته بود و در آن هنگام پیپسی مینوشید 3 نفر لباس شخصی امده بودند و از ایشان خواسته بودند با آنها برود کمی کارش دارند اما او را به طوری غیر اخلاقی و غیر انسانی تحت شکنجه قرار دادند از همان روز بله اگر راست میگویند دورغگویان خوب حتمأ فیلم درگیری هم دارند خوب بیاورند وپخش کنند اما به مردم چه میگویند که جلو چشم انها احسان را دستگیر نمودی دروغ تا این درجه خیلی احمقانه است این دروغها تازه شاهدین عینی که احسان دیده اند نه درگیری فیزیکی روی داده است و نه هیچ محترمانه با جلادان رفته است خوب این هم بماند که خود رژیم میباشد آنچه مایه تاسف آور است سایت بلاترین است که وابسته به سلطنت طلبها میباشد مسئول و مدیر آن سایت هم تحت تاثیر ترفندهای وزارت اطللاعات قرار گرفته است و دست به نوشتن اراجیف آخوندساخته نموده است و احسان را وابسته به یک گروه جدای طلب و تجزیه طلب معرفی نموده است و حکم ضد بشری و غیر انسانی اعدام شهید سرفراز ملت کرد را تاید نموده است و موهرتاید بر این کشتار نهاده است. حالا گه بگذریم از این اینها مرد میدان نیستند چشم به راه یکی از قدرتهای جهان هستند تا بیاید و برای آنها کودتا کند و آنها را بر تاج و تخت بنشاند مثل کودتا بر ضد رهبر فقید مردم ایران دکتر محمد مصدق که یک حکومت مردمی و ملی تشکیل داد انگلیسیا از حکومت مصدق خوشایند نبودند و به ایران حمله کردند و دولت قانونی و ملی مصدق را سرنگون نمودند جای در میان توده های ایرانی ندارند اگر هم داشتند تا بحال رهبرانشان در این کشورها میکشتند تنها کسی که رژیم از او ترس داشت دکتر شاهپور بختیار بود که او را ترور نمودند بعدش که تمامی شکنجه گرانی امروز در ایران شکنجه میکنند بازماندگان ساواکی هستند بعدأ در خدمت خمینی در آمدند و هنوز هم هنوز جنایت میکنند.
و میخواهم آنچه خبرکزاری فارس منتشر نموده است درباره شهید احسان اینجا بگزارم و باز آنچه در بالاترین آمده است باز منتشر کنم.
من به شما وعده میدهم که جوانان دلیر کردستان به شما اجازه نخواهند داد تا دست به لجنپراکنی بزنید که به شهید قهرمان ملت کرد توهین کنید جوان دلیر کردستان خود را برای رویاروی با دشمن آماده میکند و اسم احسان خاری شده است رفته تو چشم کور اندیشان و پان ایرانیستهای که ضد ملیتهای ساکن ایران هستند و حقوق ملیتهای تحت ستم ایرانی را نادیده میگیرند و همه را فارس خطاب میکنند البته تمامی فارسهای عزیز با اینها همفکر نیستند اینها تعدادی کور هستند و موادی.
خوب شما باید مسئولانه قضاوت کنید در ایران شما تنها فارس نیست که زندگی میکند در ایران شما ترک است عرب است کرد است بلوچ است آذری است و بعدأ هم شما کی هستی که دست به این حرفهای بی پایه و بی اساس میزنید که به 20 میلیون کرد در درون مرزهای ایران دارید توهین میکنید.
ما میگویم و با کلمات شیرین شهید سرفراز ملت کرد شروع میکنیم که گفته بود اگر با مرگ من خیال میکنید مسئله ای بنام کردستان محو خواهند شد زهی خیال باطل مرگ من و هزاران مثل من نمیتواند مرهمی بر این درد بیدرمان بگزارد.
رژیم ایران فراموش نموده اند که در خاک فرانسه دست به ترور مخالفین نزد در اتریش دست به ترور نزد در سویس دست به ترور نزد و در ترکیه در عراق و پاکستان و در سوئد جای نیست که سر انشگت ترور رژیم جهل و جنون اسلامی نباشد در همه جا دست به ترور انسانهای آزادیخواه زده است در آرژانتین انفجار مرکز یهودیان مگر کار کی و چه کسانی بود؟.
هر مرگی اشارتی است به حیاتی دیگر .
نکند ندا سلطان آقا و کیانوش آسا و جوانان دیگر را هم به شهادت رساندند در حال درگیری نظامی شهید شده اند.
سلام بر روح وروان پاک شهید سرفراز ملت کرد احسان فتاحیان که سرفرازانه شجاعانه بی باکانه تا پای جان ایستاد و به دژحیمان درسی فراموش ناپذیر داد حالا سراسیمه به تلاش افتاده اند تا این شهید سرفراز و سمبل مقاومت ملت کرد را کم رنگ جلو بدهند و به مزدورانشان در خارج از کشور دستورداده اند تا علیه شهید سرفراز ملت کرد دست به تبلیغات ابلهانه و دروغین بزنند که من در بالا به آن اشره نموده ام.
با تشکر ساموئیل کو کرماشانی
مورخ 17/11/2009
////////////////////////////////////////
دوستان عزیز اینها چند نفری هستند با آقای رضا پهلوی نیستند که در سایت بالاترین دست به چنین تفرقه ای زده اند
حالا آنچه در زیر می آید نوشتهای سایت بالاترین وابسته به پانایرانیستهای کور
آنچه در زیر مشاهده میکنید نظر جناب خان و خان آقاهای به اصطلاح مدافع دموکراسی و آزادی در ایران هستند و خود را بخشی از سلطنت طلبها میدانند البته من فکر نمیکنم این نظر جناب آقای رضا پهلوی باشد اینها یک دسته بریده هستند که با وزارت اطلاعات رژیم همکاری میکنند
سایت بالاترین معلوم است این سایت نیمه رسمی سلطنت طلبهای میباشد که همیشه با هاشمی رفسنجانی در ارتباط هستند خوب این آقایان برای اینکه پولی هم از سوی وزارت اطلاعات دریافت کنند دست به ا ین تبلیغات زده اند خوب باید در این باره دست به تحقیقات زد و تا تهی قضیه پیش رفت بعدش روشن خواهد شد تا چند روز دیگر من این سایت در اختیار انترناشیونال داته باس قرار میدهم که بدانم واقعأ مسئول این سایت کی و چه کسانی پشت این سایت هستن و این خوش رقصی برای وزارت اطلاعات آخوندها میباشد که برای اطلاعات رژیم کار میکند و یا خیر
بلاترین بنابر نقشه های وزارت اطلاعات و مزدوران رژیم ساده لوحانه تحت تاثیر ترفندهای کثیف و تکراری وزارت اطلاعات قرار گرفته است که دست به تبلیغاتهای دور از راستی نموده است زمانیکه کومه له در برابر رژیم در کردستان ایستاده بود و مبارزه میکرد این آقایان در رسترانها در لندن و پاریس و لسآنجلس و واشگنتن نشسته بودند و آبجو صرف میکردند
سایت بلاترین هم در خدمت وزارت اطلاعات قرار گرفته است و لجنهای آنها را دوباره میکند
http://balatarin.com/permlink/2009/11/11
تصاویری ویدیویی از احسان فتاحیان.آیا او عضو یک گروه مسلح تجزیه طلب بود؟
Källa: balatarin.com
تصاویری ویدیویی از احسان فتاحیان. مرگ هر انسانی ناراحت کننده هست، اما عضو یک گروه مسلح و تجزیه طلب بوده؟ در این ویدیو به نظر چنین میآید
تحلیل بخش به اصطلاح نا حقوقی خبری گزاری حکومتی فارس از نظرتان میگذرد.
//////////////////////
آنچه در زیر مشاهده میکنید تحلیل خبرگزاری حکومتی فارس میباشد که در باره به شهادت رساندن احسان فتاحیان منتشر نموده است
تحلیل خبرگزاری حکومتی فارس از اعدام احسان فتاحيان
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري فارس، حكم اعدام احسان فتاحيان چندي پيش در زندان مركزي شهر سنندج بنا بر جرائم مختلفي از جمله اقدام عليه امنيت ملي از طريق اقدامات مسلحانه و محاربه اجرا شد كه اجراي اين حكم باعث به تكاپو افتادن معاندان در جهت زير سوال بردن نظام شد.
*احسان فتاحيان كيست؟
احسان فتاحيان جوان 27 سالهاي است كه در سال 1384 از كشور متواري شده و در شمال عراق به گروهك تروريستي كومله پيوسته بود و پس از پذيرش و عضويت در اين گروهك تروريستي همراه با تعدادي ديگر از عناصر مسلح در ارتباط با عملياتهاي تروريستي تحت آموزش هاي نظامي قرار گرفته و نحوه استفاده از كليه سلاحهاي سبك، نيمه سبك، بمب گذاري و ترور را آموخت تا در ماموريتهاي محوله از جانب سران تروريست اين گرهك تروريستي بتواند اهداف آنها را در داخل مناطق كردنشين ايران عملي سازد. گروهك تروريستي كومله و پژاك جزو گروهكهايي هستند كه از مدتها قبل عليه نظام اسلامي دست به اقدامات مسلحانه زده و تا كنون تعداد بيشماري از فرزندان خطه كردستان و شرق كشور را با وضع فجيعي به شهادت رسانده پس از جدا كردن سرهاي شهدا از تن آنها اين اقدام را جهاد در راه خدا نامگذاري كردهاند اين در حالي است كه اكثر شهدا و كساني كه به نحوي قرباني اقدامات مغرضانه اعضاي اين گروهك شدهاند همگي از اهالي كرد منطقه هستند. فتاحيان پس از آن بارها همراه با تيمهاي مسلح كومله براي ارعاب، تهديد، ربايش و اخاذي مسلحانه و ترور شهروندان مورد نظر گروهك وارد مناطقي از شرق كشور شده و پس از انجام ماموريتهاي تروريستي به پايگاه گروهك در شمال عراق بازگشته بود. وي به خاطر انجام اقدامات تروريستي و ترور تعدادي از شهروندان ايراني از سوي سرمداران گروهك موسوم به كومله مورد تشويق قرار گرفته است. احسان فتاحيان در آخرين اقدام خود همراه با هفت نفر از تروريستها بر اساس ماموريت محوله از جانب سران گروهك تروريستي كومله وارد مناطق عمومي شهرستان كامياران شده و طي درگيري مسلحانه با نيروهاي نظامي در منطقه مجروح و از همراهي با تيم تروريستي باز ميماند و سرانجام در يك مرحله تعقيب و گريز مسلحانه در 29 تير 87 دستگير شد. وي پس از دستگيري برابر قوانين در دادگاه صالحه با حضور وكيل مدافعش به اقدامات تروريستي خود و قتل تعداد زيادي از مردم بيگناه كردستان اعتراف و پس از محاكمه به اعدام محكوم شد كه حكم صادره در خصوص وي در 20 آبانماه سال جاري در زندان مركزي سنندج به اجرا درآمد. براي آگاهي بيشتر از فعاليتهاي تروريستي اين تروريست ميتوان فيلم صحنههايي از فعاليتهاي مسلحانه وي در مقر گروهك كومله را در اينترنت را مشاهده كرد.
*جنگ تبليغاتي پيش از اجراي حكم
عليرغم اعتراف فتاحيان به مواردي در جريان رسيدگي به اتهاماتش، برخي رسانهها با انتشار اخباري با عناويني همچون " اعدام فتاحيان را متوقف كنيد "، "24 ساعت مانده تا اعدام فتاحيان " و مواردي از اين قبيل سعي در جلب افكار و احساسات مخاطبان خود براي ايجاد آشوب و شورش در سنندج و جلوگيري از اجراي حكم كردند كه البته در مطالب زير چگونگي شكست اين اقدام آنها بررسي خواهد شد. البته در اين جريان سازيهاي خبري انتشار برخي اخبار بيشتر شبيه دروغهاي رسانهاي بود تا خبر و جلوهاي رنگينتر در جهت اهداف معاندان داشت، رنجنامه منسوب به فتاحيان را ميتوان از اين قبيل دانست.
در حالي كه اكثر رسانههاي فارسي زبان وابسته به استكبار خبرهاي متنوعي از اعدام فتاحيان منتشر ميكردند ناگاه برخي رسانهها در خبري مدعي انتشار رنجنامهاي از سوي فتاحيان از داخل زندان شدند كه اين متن به اصطلاح رنجنامه بلافاصله به عنوان ناگفتههايي منسوب به فتاحيان در سطح وسيعي منتشر شد.
*صدور اطلاعيه بني صدر و گروهك كومله در مخالفت با اعدام فتاحيان
نكته قابل توجه در اين بين اطلاعيه اي است كه ابوالحسن بني صدر رئيس جمهور مخلوع و فراري ايران منتشر كرد. وي در ادامه جو سازيهاي رسانهاي براي به آشوب كشاندن كردستان خواستار شورش و اعتراض مردم نسبت به اعدام فتاحيان به جرم قتل تعداد زيادي از مردم، محاربه و اقدام عليه امنيت ملي از طريق اقدامات مسلحانه ميشود ولي تمام اين خبرسازيها در نهايت با اجراي قاطعانه حكم بيثمر ميماند و حكم فتاحيان در روز بيستم آبانماه در زندان مركزي سنندج با حضور مقامات قضايي، امنيتي و انتظامي به اجرا گذاشته شد. اجراي حكم دادگاه تجديد نظر به مزاج برخي رسانههاي ضد انقلاب، شخصيتهاي سابق و فراري كنوني و همچنين برخي همسويان فكري اين فرد نا خوش آمد تا جايي كه برخي از همين معاندان نظام فتاحيان را "شهيد " هم ناميدند. در اين بين برخي دانشجوياني كه خود را سوسياليست معرفي كرده بودند نيز طي اطلاعيهاي نسبت به اعدام فتاحيان كه به دليل كشتار مردم و اقدام مسلحانه در كردستان دستگير و اعدام شده بود اعتراض كرده و آنرا اقدامي ضد انساني و عليه فعالان سياسي _ اجتماعي خواندند. پس از اجراي حكم فتاحيان رسانههاي ضد انقلاب ضمن رد اتهامات فتاحيان از جمله عضويت در گروهك كومله اين اقدام را جنايت خطاب كردند اين در حالي است كه خود فتاحيان به كشتار و عضويت در گروهك كومله در دادگاه اعتراف كرده بود. گروهك تروريستي كومله هم كه تا كنون با اقدامات مسلحانه متعددي جان صدها نفر از مردم بيگناه را گرفته در بيانيهاي اعدام فتاحيان كه بارها در عملياتهاي مختلف دست به ترور و قتل مردم در جهت اهداف گروهك مذكور زده بود را اقدام عليه بشريت ناميد. با اين وصف جا زدن احسان فتاحيان به عنوان فعال سياسي كرد جاي سوال دارد
-------------------------
طناب را بر گردنم بینداز، طناب را بر دستانم گره بزن
طناب را بر گردنم بینداز، طناب را بر دستانم گره بزن
،
بین آسمان و زمین رهایم کن،... Läs mer
طناب پیچم کن،
تنم شلاق، سینهام گلوله، سرم باتوم، کف پاهایم را کابل.
شهرم را آتش، شیشه ماشینم را خورد ، درهای خانهام را بشکن.
به خیابانهایم هجوم بیاور.
دانه دانه دختران این خانه را تجاوز کن.
هر روز پسران جوان را حلق آویز کن.
خیابانهایم را گاز اشک آور،
بیابانهایم را کهریزک، درختانام را از ریشه بکن.
ببر، ببر، بسوزان،کردستان هم را، آذربایجان، خوزستان و بلوچستانم را ...
نفتم را،
سنندج و شیراز و اصفهانم را.
بارگه کورشم را زیر آب ببر، خاویار دریای خزرم را بتاراج به روس ها،
مازندران و گیلان و گرگانم را ،
طناب طناب طناب،
طنابهایت را به هرسوی این کارانه بگستران
جهان ترا مینگرد، اگرچه من کور شدم
کور کن چشمان جهان را نیز پس
ببر دستانم را، جهان تو را مینگرد.
اگر دیگر دست ندارم،
شللیک کن گلولههایت را در خیابان به هر کس و به هر سؤ.
پاسدار حق طلب، پاسدار احمدی نژاد.
سینهٔ مادر من، زن من، شیر ایران زمین من از جنس آتش است از جنس باد.
چشمان پدرم از جنس باران، دستان برادرم از جنس درخت، پاهای خواهرم از جنس کوه،
فریادم جنگل، سکوتم بیابان، شهرم آذر،
این تار میزند فریاد، این حنجره میسراید شعر،
از جنس آتش و آب و خاک.
Mehregan Oskoui
friday,13 Nov 2009
بین آسمان و زمین رهایم کن،... Läs mer
طناب پیچم کن،
تنم شلاق، سینهام گلوله، سرم باتوم، کف پاهایم را کابل.
شهرم را آتش، شیشه ماشینم را خورد ، درهای خانهام را بشکن.
به خیابانهایم هجوم بیاور.
دانه دانه دختران این خانه را تجاوز کن.
هر روز پسران جوان را حلق آویز کن.
خیابانهایم را گاز اشک آور،
بیابانهایم را کهریزک، درختانام را از ریشه بکن.
ببر، ببر، بسوزان،کردستان هم را، آذربایجان، خوزستان و بلوچستانم را ...
نفتم را،
سنندج و شیراز و اصفهانم را.
بارگه کورشم را زیر آب ببر، خاویار دریای خزرم را بتاراج به روس ها،
مازندران و گیلان و گرگانم را ،
طناب طناب طناب،
طنابهایت را به هرسوی این کارانه بگستران
جهان ترا مینگرد، اگرچه من کور شدم
کور کن چشمان جهان را نیز پس
ببر دستانم را، جهان تو را مینگرد.
اگر دیگر دست ندارم،
شللیک کن گلولههایت را در خیابان به هر کس و به هر سؤ.
پاسدار حق طلب، پاسدار احمدی نژاد.
سینهٔ مادر من، زن من، شیر ایران زمین من از جنس آتش است از جنس باد.
چشمان پدرم از جنس باران، دستان برادرم از جنس درخت، پاهای خواهرم از جنس کوه،
فریادم جنگل، سکوتم بیابان، شهرم آذر،
این تار میزند فریاد، این حنجره میسراید شعر،
از جنس آتش و آب و خاک.
Mehregan Oskoui
friday,13 Nov 2009
------------------------------
------------------------------------
شهید
نامهیهك بۆ بنهماڵهی ئیحسان فهتاحیان
مهلهكه مستهفا سوڵتانی
04:02:14/11/2009
پێشکهش به بنهماڵهی ئیعدام کراوهکان!
پێشکهش به بنهماڵهی هاوری ئیحسان فهتاحیان!
بنهماڵهی سهربهرزی کاک ئیحسان سڵاوێکی گهرم و خۆماڵیانهتان پێشکهس!
ئیعدامی هاوری ئیحسان دڵی ههموومانی تهزاند و بهرینهکانمان کولایهوه. له قوڵایی دڵهوه سهرخۆشیتان پێ ئهڵێـم، ئهونده بزانن ئهو خهمه قورسه تهنیا به سهر شان ئێوهوه سهنگینی ناکات بڵکوو تهواوی ئهو کهسانه که دڵیان بۆ ئازادی و یهکسانی ئینسان لێ ئهدات خۆیان به شهریک و هاو خهمی ئێوه ئهزانن. دڵنیا بهن لهم موسیبهته جهرگ بهڕه دا تهنیا نین ئێمه ههموومان پێکهوه ئهو دهرده ئهکێشین.
خۆشهویستان! ئهوه ئهوڵ جار نیه که جهنایتکارانی جمهوری ئیسلامی به خهیاڵی خۆیان به ئیعدام و له سیدارهدان خۆشهویستهکانمان بهر به شۆڕش و دهنگی ئازادی خوازی کریکاران و خهڵکی کورد ئهگرێت.
جهمهوری ئیسلامی به فانتوم، تۆپ و تهیاره، ئیعدام و کوشت و بهڕ خۆی به خهڵکی کورد ناساند هیشتا خوێنی ڕهژاویی خهڵکی فهقیر و ههژاری شاری سنه له نهوروزیی ساڵی 1358 وهشک نهبووبووهوه گۆمی خوێنی له ههموو کوردستان ڕێ خهست و قهتڵ عامی شار و دێهاتی کرد و به درێژایی عومری نهگریسی نهیهشت خوێنی ئازیزانی ئێمه وهشک بێتهوه بهڵام ئهوه خهیاڵی خاوه به قهوڵ مهعروف " هر شب ستارهای به زمین میکشند و باز ێسمان ما غرق ستارههاست".
ئێوه بنهماڵهو کهس وکاری هاوری ئێحسان دڵنیا بهن ڕێگای ئێحسانهکان، ماجدکان، بیژن چهرازینهکان و ئهحمهد شهعبانیهکان پهر له ڕێبوار. تا زۆڵم و بێ مافی مروڤ بمێنی شۆڕش و ڕاوستان ههیه.
با خوێن رێژانی جهمهوری ئیسلامی بزانن بهزیاتر له سی ساڵ جهنایت و کوشت و بهڕ وئیعدامی دهسته جهمعی نیتوانیوه و ناتوانی بهر به دنگی ئازادی خوازی و شۆڕشگێرانمان بگرێت.
بۆ ئاگاداری ئێوهی خۆشهویست چوار برام به دهس خوێن رێژانی جهمهوری ئیسلامی تیرباران کراون کاک حهسین وکاک ئهمین رۆژی 3 شههریوری 1358 له پادگانی مهریوان و کاک ماجد وکاک ئهمجهد 8 تیری 1360 له زیندانی تهورێز و ئهوی که پێشکهشی ئێوهی بهرێزی ئهکهم وهسیتنامهی کاک ماجدم دوای ئهوه ئاگادار ئهبێت حوکمی ئیعدامی بۆ دهر چووه نووسیویهتی. سهرنجی نووسراوهکهی کاک ماجد بهدن که هێشتا نازانێت ئهمجهد دهسگیر کراوه له میدانی تیردا ئاگادار ئهبێت که ئهمجهدیش له گهڵ ئهو ئیعدام ئهکرێت.
مهرگ ونهمان بۆ جهمهوری ئیسلامی
ههر بژی برایتیمان خهبات ویهکهتیمان
مهلهکه موستهفا سۆڵتانی
2009-11-12
ئهمهی خوراهوهش دهقی نامهی ماجدی مستهفا سوڵتانییه بۆ خوشك و بنهماڵهكهی:
بۆ خوشکه ئازیزهکهم
مهلهکه خانم.
«بێدادگههی تهبرێز»
ئاخر نامه و دوایین پهیامهکانی
شههید ماجد مستهفا سوڵتانی
چهکند بر قلب چون ێتش من بلشویک وا بباید مردن
ههڤاڵان و یارانی هێژا !
به گهرمه سڵاوێکی ئاگرینهوه، له دوورهوه دهستهکانتان خۆشهویستانه دهگوشم. گهلێک بههیوام تهڤگهری نیوهکارهی شۆڕشی گهلانی وڵاتهکهم به ڕێبهریی پڕۆلیتاریا و، به نهسرهوتن و کۆڵنهدانی ئێوهی تێکۆشهر، له دهقی بزوتنهوهی کمونیستی دا درێژهی پێ بدرێت و ئاواتی ههره بهرزی گهلانمان بهێنێته دی. لهدرێژهی تێکۆشانی ماندوو نهناسانهتاندا، ئهو کاته شنهی خۆش خهبهری سهرکهوتن پهیامی سهرفرازیمان بۆ دههێنیت، که چهکی ڕهخنهگریی بێ بهزهییانهتان دژ به ههر چهشنه ڕاڕایی و لادانێکی دهروون ڕێکخراوهیی، ههمیشه ئاماده و لهسهرپێ بێت. بهر و بهرههمی خهباتی سهخت و بێ وچانتان له یهکهمین گزنگدانی دا، سۆسیالیزم و له ئاخرسهردا سهقامگیریی دهسهڵاتی چینی کرێکار و زهحمهتکێش دهستهبهر دهکات . دهسا شادی و دهمکاتێکی پڕ له بهختهوریتان له سهر ڕێ دابێ.
ههواڵان !
چهند مانگ دوای دهست بهسهریم له بهندیخانهی ڕژێمی دژی گهلی، ئهو ڕژێمهی که ههر له سهرهتای خۆ داسهپاندنی دا نواندی و نیشانی دا که چ وهستاکارێکی وهفاداری تاکانهیه بۆ نهوژهن کردنهوهی سیستمی گهندهڵی سهرمایهداریی گرێدراو به ئهمپریالیزم و، چهنده خێرا و بهتوانایه له سهرکوتکردنی کرێکار و زهحمهتکێشان و، چیها تینووه بۆ خۆین خۆری و خوێن ڕژتنی خهڵکان و، چقاس مێشک پهرپوت و کین له دڵه له ڕماندن و خاپوور کردنی ماڵی ههژاران و چهنده بێ جهرگ و ترسنۆکه له ئاست بزوتنهوه و سهرههڵدانی خهڵکان دا. ئهو ڕژێمهی که کرێکارانی ڕهنجهڕۆی شاری ئیسفههان ، تهبرێز، دورود و چهندین شوێنی تری ڕهنج بهخهسار تر کرد، ئهو حاکمییهتهی که شۆڕای ڕاستهقینهی کرێکارانی داخست و، کوردستان و تورکمهن سهحرای غهرقی خوێن کرد، ئهوا منیشی بهسووچی ئهمه که برای کاک فوئادم و ههواخوای چینی کرێكارم و ئامانجهکانی ئهوانم به لاوه پیرۆزه ، له بێدادخانهکهیان دا دوای سهرخوێندنهوهیهکی نمایشی، سزای مهرگیان بۆ بڕیمهوه. من به بیستنی حوکمی زۆردارانهیان و دڵنیا بوونم له کارنامهی بهدکارانهیان ، سویندی مهزنم به داهاتووی ڕوونی هێزی کرێکار، سوێندی گهورهم به گهلهکهم ، ههر به چهشنی گڕکانی ئاگر دهمام و، دهمی چهنه چهوتی «نووری» و «مورتهزا»م به نرکهی بوێرانهم دهمکوت کرد. منێک که له فێرگهی کاک فوئادهکان، کاک حسێنهکان و کاک ئهمین ـ ه کان( ئهو سێ هاوڕێ و سێ برای شههیدی قارهمان)م و لهبهر شهبهنگ و تیشکی ڕێبازی حهمهحسین ـ هکان ، پیرخزرییهکان، گهنجییهکان ، فهرشچییهکان ، موعینییهکان ، زهکهریاییهکان ، قوبادییهکان و ههزارانی تری له چهشنی ئهواندا وانهی داکۆکی له مافی کرێکارم وهرگرتووه، خۆڕاگرانه ڕاوهستام .
کاک فوئاد له ناخی مێشک و مژیم دا ڕواندبووی که :
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
چکنم حرف دگر یاد نداد استادم !
گهلێک درهنگ نییه ئهمڕۆ سبهیهک، ماچی دهسڕێژی گوللهبارانی دوژمنی دڵڕهش، به دوور له چاوگهلی ئازیزهکانم ، لهش و لاری گهرمم له خاک و خوێن دهگهوزێنێت. ئهوا له ئاخر پێچی کۆچی ماڵاواییم دا ئاخر دهنگی دڵهکهم ههڵدهبڕم و دوایین قسه و پهیامم بۆ ههڤاڵان دهنێرم ، که نهسرهوتن و درێژهدانی تهڤگهری بهدوور له نوچدانی ئێوهیه ڕیزهکانی پۆڵایین و پتهوی چینی کرێکار بۆ داڕوخانی قهڵای ستهمی سهرمایه و بۆ سهقامگیر کردنی سۆسیالیزم دهستهبهر دهکات؛ ئا لهم بوار و ڕێبازهش دا، بڕبڕهی پشتی خهباتی ئێوه له ڕێکخراوهکهتاندا، ڕهخنهگرتنی زانایانهتانه له ههر چهشنه ڕاڕایی و پاشگهز بوونهوه و لادان له بنهما سهرهکییهکانی زانستی شۆڕشی کرێکارییه له دهروونی ڕێخراوهکهتان دا.
ڕووی وتهیهک له بابه و دایهم :
دوای چهندین مانگ ههڵوهدایی و بێ ههواڵی لێتان، به سڵاوێکی گهرم و ئاگرینهوه، له دورهوه دهسته میهرهبانهکانتان ڕادهمووسم. ئهوا«ئاخر»
نامه و دوایین«پهیام»ی خۆمتان پێشکهش دهکهم.
دایه و بابه خۆشهویستهکهم ، ئێوه خۆتان له ژیانه پڕله ئهزمونهکهی خۆتاندا شارهزان، یان بڵێین هیچ نهبێ دوای ساڵی 56 ، هاوکات دهگهڵ بهرز تێههڵچوونهوهی تێکۆشانی گهلانی ئێران، بۆ ههموو لایهک ڕوون و ئاشکرا دهرکهوتووه که«هیچ شۆڕشێک بهبێ قوربانی تێپهڕ نابێت». ئهوهی ئاشکرایه، چینی کرێکار و سهرجهم چهوساوهکانی سهر زهوی بۆ ڕزگاری له ژێر ستهمی و وهرگرتنهوهی کهسایهتی و دهسهڵاتی سیاسی، له تهنگهتیلهی ژیانی نابهسامانیان دا هیچ دهروویهکی بهخێر نابێنن که پێی بچارێن، جگه له ڕاپهڕین و دهستهویهخهبوونهوه دهگهڵ دژان و دژبهرانی خۆیاندا؛ لهم بواره چارهنووس سازه پڕ خهتهرهشدا ئهوا ههر پرۆلیتهره پێشهنگ و ڕێبهره و، ئێمهیش ڕێبوارانی باوهڕمهندی ئهم ڕێبازهین و گرێدراوین به تێکۆشان لهم ڕێگهیهدا. سهر و ماڵمان له پێناو ئارمانجمان دایه و، ههر چهشنه ڕاڕایی و کزۆڵیش له خهبات دا، به خهیانهتی مهزن دهزانین. باشترین بهڵگهی له بۆ سهلماندنی پڕ له شانازیی قسهکانم ، خهبات و خۆ بهخشینی سێ ڕۆڵهی قارهمانتانه، که ههر سێیانیان کهم ژیان، بهڵام ههتا سهر ژیان. ئهوا سهری منیش له پێناو ئهو سهودا گرانباره دا دهگهڕێت و ههر ئهو ڕێگایه دهپێوێت، که سێ ئهستێرهی سووری ئێوهی پێیدا ڕۆیشتن. منیش وهک ئهوان و ژمارێکی له ههژمار نههاتووی تر، ههرچی وهزه و هێز و خوین و گیانی که له جهستهم دایه، دهی توێنمهوه و داری ئازادی پێ بهختهوهر دهکهم. ئاخۆ چ شتێک لهمه باڵاتر و دڵگوشاتر دهبێ ، که کهسێک بهقازانجی چهوساوه و ڕهنجدهرانی ڕووی زهوی ، بتوانێت ڕهوڕهوهی مێژوو بهرهو پێش بهرێت؟ من باش دهزانم که وتهکانی من لهم دهمه ههستیار و خهمناکهدا بۆ ئێوه ، لهوانهیه دایه و بابهیهک که سهرچاوهی دلۆڤانی و بهزهیی له ڕاده بهدهرن بۆ ڕۆڵهیان ، کهمڕهنگ و غهور لێنیشتوو بێته بهرچاو، بهڵام ڕێبوار ههر دهبێ له ڕێدا بی و دهگهڵ ڕۆیشتنم ههر به ئاواتهوهم کاتێک دابێت و وتهکانی من و یارانی من ، تهم ڕهوێن و مژ لادهر بن و ڕهنگی ڕاستهقینه ی باوهڕێ ئێمه لهبهر چاوی دایهو بابهکاندا دهربخهن.
تا شههید خوێنی نهڕێژێت تاکو گهل تاڵی نهچێژێت
داری ئازادی شین نابێ باخی ژینمان پڕ ژین نابێ
کهوایه، دایه و بابه ئازیزهکهم، بهپێی ئهم ڕوونکردنهوهیه و به تێڕوانینێک له ئهزمونهکانی خۆتان و بهتایبهت ڕووداوهکانی ئهم چهند ساڵهی دوایی ، بههیوام ڕاستییهکانیان دهرخستبێت و خهم و مهراقی له دڵ دا نههێشتبن و له بری پهژاره و خهم و فرمێسک، هێز و وزهیهکی له ڕادهبهدهری له دل و دهروونی ئێوه و ههموو خوشک و براکانماندا جێگیر کردبێت. ئهگهر خوشک و براکانی تریشمان وهک ڕێبوارانی ئهم ڕێبازه قۆڵی تێکۆشانێان ههڵماڵی بێت ، بێشک دڵ و دهروونی ههراوی بوێرانه و دنهدانی سهخاوهتمهندانهی ئێوه ، بۆیان دهبێته گڕ و گهرمایهکی ترس و تاسه شکێن له ڕێی خهباتیاندا. پهیام و سڵاوهکانم به خوشک و براکانم بگهیهنن، بهتایبهت به کاکه ڕهشاد، کاکه عهبه و خوشکه ڕێزداره ئازیزتر له گیانهکهم مهلهکه خانمه خۆشهویستهکهم و برا هێژاکانم ئهمجهد و ڕزا و حیشمهت، ههروهها براژنی بهڕێزم شوکریه و کیژۆڵه خۆشهویستهکهیان«فرمێسک» .
دهستی منتان به داوێن ، نهکهن له ئاستی فرمێسک دا کهمتهرخهمی بکهن و نهخش و دهوری پێشڕهوانه و قارهمانانهی باوکی و سێ مام ـ ی تیکوشهری لێ حهشار بدهن! داوام له برایان و خوشکان و شوکریه ـ ی هێژا ئهمهیه و چاوهڕوانیم لێتانه که له«فرمێسک»ه نهرم و نیانهکهتان گڕکان و کوانوویهکی پڕ له سکڵی ئاگر ساز بکهن؛ لێبگهڕێن دهسا با چهخماخهی ئاورینگی ههستانهوه له گۆڕی پڕ گڕی فرمێسکهکان ههستێ و دڵی ڕهشی شهوه زهنگ بڕووشێنێت.
مهلهکه ئازیزهکهم ! ههرچهنده که لێت دڵنیام و دهزانم گیانی تێکۆشان و مورالی شۆڕشگێرانهی تۆ چهنده بهرزه و، له خاوێنی و له ئیمان و له بڕوا دا چهند بهڕێزی، بهڵام بۆ ئهوهی که ڕێبازه پیرۆزهکهت له ههموو کارامهییهکانت بههره بستێنێت و هیچی بهفیڕۆ نهچێت، پێشنیار دهکهم لهمهو دوا بچیت و له تهبرێز یان تاران نیشتهجێ بی. له یهکێک لهم دوو شارانهدا هاوشان دهگهڵ هاوسهنگهرانت کار بگریته ئهستۆ و بهرهو پێش بچیت. ئاخر پهیام و ڕاسپاردهی من بۆ ههموو برایان و سهرجهمی هاوڕێیان ، درێژهدانی خهبات و خۆ تهیارکردنیانه به ئهزمون و زانستهکانی ئایدیولۆژیی چینی کرێکار و، چی تر... بهڵام دایکهمهم !
وه بهڵام ئهی دایکهکهم !
«من نه ڕۆڵهی تۆم ، حاشام لێت دهبێ ، گهر وهک شینگێڕێ بۆ مهرگی سوورم به شین و ڕۆ ڕۆ بی و، مهرگی مهیدانیم به مردن بگری! من نه ڕۆڵهی تۆمه ، ئهگهر له خوێن دا شهڵاڵم ببینی و به چاو بۆم بگری، نهکهی لهو دهردهی دوژمنی بهدکار هێنای به سهرما، سنگم بۆ بکوتی و ڕووم له بۆ بڕنی! حاشام لێت دهبێ دایه، گهر له کۆڕی یارانمدا کهیل و خهمناک و ڕهشپۆش بێیته بهر چاویان.
دایه! بارانی گولله، دهسڕێژی دوژمن، له ڕێی ئامانجی بهرزی کرێکار، بۆ من جهژنهیه و بۆم زهماوهنده، کراسی نهخشاو به خوێنی ئاڵی گهرمی گڕ گرتووم ، چلچرای ژووری زاوابهندیمه ... ئهگهر دایکی تۆ و، دایکهکهی منی ، ڕابه سهر پێیان ، ئاڵا و واڵایان له خۆت هاڵێنه ، سنگ و بهرۆکی خوشکه نازهکهم به گوڵی شللێر، به سمڵ و میخهک بڕازێنه ـ ڕهخت و تفهنگی خهباتی سوورم له ملی خوشکم که، ئهو که ساڵیانه هاو ڕازی بیرمه و له یهک ئایینین... ڕابه سهر پێیان ، ئاڵا و واڵایان له خۆت هاڵێنه و نێوبانگی سوورم ههر سوور ڕابگره، لێبگهڕێ دوژمن له بیستنی ناوی قارهمانانهم وهک بی بلهرزێ».
کڵپهی شۆڕش له کوردستان له گشت ئێران
هێزی بهرزی گشت سهربهستان
وڵات دهکات به گۆڕستان
بۆ خاینان و بۆ پهستان
ئهوسا میللهت خۆی دهزانێ
داری خنکان بۆ کێ دانێ
سڵاو له یاران، سهرکهوتن بهشتان.
مهرگ و نهمان بۆ ئهمپریالیزم و کۆنهپهرستانی ناوخۆیی
بژی سۆسیالیزم .
بێدادگههی تهبرێز ــ ماجید
به سپاس و پێزانینی زۆر بۆ کاک کریم دانشیار که ئهم نووسراوهی کاک ماجدی له فارسیهوه کردوه به کوردی
مهلهکه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر